Startsida - Nyheter

Radar

Frankrike beskattar flyget för att finansiera tåget

Frankrike kommer att beskatta flyget hårdare för att kunna finansiera tågnätet och även sänka priserna på tågresande.

Resor med flyg kommer att beskattas hårdare i Frankrike från och med nästa år enligt landets transportminister, Clément Beaune. Detta för att bygga ut och förbättra landets tågnät. I dagsläget är flygresor ofta billigare än tågresor.

Genom att beskatta flygindustrin räknar Frankrike med att dra in omkring 100 miljoner euro som ska gå till att finansiera en utbyggd tågtrafik. Beskattningen ska ingå i nästa års budget, och syftet är också att minska prisskillnaderna mellan flyg och tåg. I dagsläget är det ofta billigare att resa med flyg än tåg och den franska transportministern Clément Beaune anser att det är hög tid att det förändras.

– Många chockas av det faktum att det ofta är billigare att flyga än att ta tåget, säger han till den franska radiostationen RMC, rapporterar Euronews

Ett skäl till att flyg ofta är billigare än tåg är att flygindustrin gynnas skattemässigt jämfört med tågtrafiken, då jetbränsle till exempel inte beskattas för en resa mellan Paris och Barcelona och inte heller är belagd med moms. För motsvarande resa med tåg betalar tågbolaget inte bara moms utan också bränsleskatt.

Vill sänka pris på tågbiljetter

Den franska transportministern förklarar att pengarna från en hårdare beskattning av flyget inte bara ska användas för att investera i tågtrafiken utan även till att sänka biljettpriserna för tågresor för olika grupper – unga ska kunna köpa biljetter till reducerat pris från och med nästa sommar.
– Det finns en önskan om att ta tåget som vi måste stötta genom att sänka priserna med regionerna, säger Beaune till RMC, rapporterar sajten Schengenvisainfo.
I slutet av maj trädde en ny fransk lag i kraft som förbjuder flygresor som kan göras med tåget på 2,5 timmar. Både beskattning av flyget och förbud av korta flygresor har stort stöd i Europa. Enligt en studie av Europeiska investeringsbanken stöder 72 procent av EU-medborgarna en koldioxidskatt för flyget, och 62 procent stöder förbud av flygresor på kortare distanser.

Den franska transportministern Clément Baune (andra från höger) och Frankrikes minister för energiomställning Agnès Pannier-Runacher tas emot av energi- och näringsminister Ebba Busch och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i samband med ett informellt möte med EU:s energi och transportministrar. Foto: Claudio Bresciani/TT 

”Skattefinansierade subventioner” av flyget

En förändrad beskattning av flyget är ett krav som länge har drivits av klimat- och miljörörelsen. I juli publicerade Greenpeace en granskning som jämförde prisbilden på tågresor och flygresor. Den kom fram till att i 70 procent av de undersökta jämförda rutterna var flyget billigare än tåget. I genomsnitt var tågresor dubbelt så dyrt som att ta tåget, och på rutten London–Barcelona var det 30 gånger dyrare att åka tåg än att flyga.

Detta samtidigt som den ”sammanlagda klimatkonsekvensen av att flyga kan vara över 80 gånger värre än att ta tåget”, skriver Greenpeace i rapporten. Greenpeace kräver därför att ”skattefinansierade subventioner” riktade mot flygbolag och flygplatser dras in. Enligt Transport and Environment, en Brysselbaserad organisation som arbetar för en renare transportsektor, skulle indragna skatteundantag för flygindustrin i Europa under 2022 ha gett över 34 miljarder euro i intäkter: 

– Att i en klimatkris ge skatteundantag till en superförorenande sektor är oförenligt med dagens utmaningar, säger Jo Dardenne från Transport and Environment, som välkomnar Frankrikes beslut att beskatta flyget hårdare för att bygga ut tågtrafiken, rapporterar Euronews.

Tåg dyrare än flyget

Greenpeaces rapport Dubbelt så dyrt att åka tåg jämfört med att flyga i Europa visar att det är i genomsnitt dubbelt så dyrt att ta tåget som att flyga i Europa. I Sverige är prisskillnaden mindre men ändå är det i genomsnitt drygt 30 procent dyrare att tåget än att flyga. 

Europeiska investeringsbankens klimatundersökning 2019–2020
visar att stödet för förbud av flyg på kortare distanser stort bland EU-medborgarna – 62 procent är för ett sådant förbud. 72 procent är för en koldioxidskatt på flyget.

Källa: Greenpeace, Europeiska investeringsbanken

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV