Priset på en tågbiljett har sjunkit sedan 1990, visar en ny rapport från Transportstyrelsen. De billigaste snabbtågsbiljetterna är 75 procent billigare idag.
Jämfört med 1990 har andraklassbiljetternas pris sjunkit med drygt 50 procent och de dyraste snabbtågsbiljetterna och intercitybiljetterna med knappt 10 procent. Priserna har räknats om till 2021 års prisnivå.
– Det är flera faktorer som spelar in. Värt att lyfta är de nya snabbtågen som kom på 1990-talet och breddade utbudet, och de rörliga biljettpriserna som gjort det möjligt att hitta billigare biljetter för resenärer som är ute i god tid, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
SJ:s ensamrätt att driva persontrafik på järnvägens längre sträckor avskaffades helt 2010. Sedan dess har utbudet av tågresor blivit mer omfattande, biljetterna har i genomsnitt blivit billigare och fler väljer att ta tåget, visar Transportstyrelsens rapport.
Mellan 1990 och 2022 har priserna på en tågbiljett som köps en vecka före avgång sjunkit. På kortare sikt är bilden mer splittrad. De senaste två åren har de dyraste biljetterna blivit billigare medan de billigaste har blivit en aning dyrare.
– Här kan vi se hur tågresandet ser ut i spåren av pandemin. Prisutvecklingen pekar på att privatresandet har återhämtat sig och det finns stor efterfrågan på billiga biljetter. Däremot efterfrågas inte de dyrare biljetterna i samma utsträckning som tidigare, vilket tyder på att affärsresandet inte återhämtat sig i samma utsträckning, säger Jonathan Sundin.
När det gäller priset på en tågbiljett i jämförelse med flyget har tidigare undersökningar visat att tåget är billigast om du reser mellan Sveriges största städer. Här syns ett trendbrott i årets undersökning: Det är idag möjligt att resa billigare med flyg än med tåg mellan såväl Stockholm och Göteborg som mellan Stockholm och Malmö. Den billigaste flygbiljetten mellan Stockholm och Göteborg kostade knappt 100 kronor när mätningen gjordes, medan tågbiljetten kostade drygt 200 kronor.
– Det är ett fåtal avgångar per dag där flygpriserna är lägre. Troligtvis handlar det om enstaka biljetter för att attrahera de allra mest priskänsliga resenärerna, säger Jonathan Sundin.