Allt sedan 1960-talet har jag följt den svenska arbetarlitteraturen med Ivar Lo Johansson, Moa Martinsson, Jan Fridegård och Tora Dahl som några favoriter. Med deras erfarenheter från fabriken, skogen, lantbruket och som piga, beskrev de samhällsutvecklingen från sin horisont som arbetande. Med detta har de gett Sveriges kanske viktigaste bidrag till världslitteraturen.
Vilhelm Moberg, Artur Lundkvist och Maria Wine, andra betydande författare med arbetar- och bondeursprung och fosterbarn, räknade sig inte som proletärförfattare. Däremot var deras diktning starkt påverkad av deras klassbakgrund.
David Ericsson, född 1958, är lastbilschaufför med Europa som arbetsfält. Han har hunnit med fem romaner och ett antal novellsamlingar. Vid läsning av hans böcker tvivlar jag aldrig på att han känner miljöerna han beskriver in på bara kroppen. Att här har vi en författare som inte främst sitter vid skrivbordet och googlar och på sin höjd göra några research resor. David Ericsson tillhör, tillsammans med poeten och kallskänkan, Jenny Wrangborg, född 1984, skaran arbetarförfattare som blivit sina arbeten trogna efter deras litterära genombrott. En skara med meriterade namn som Nils Parling, Maja Ekelöf och Johan Jönson.
Den Fredlösa, David Ericssons senaste bok, är i mitt tycke hans mest spännande utan att han försöker rida på den internationellt kända ”scandinavian noir”, det vill säga deckarvågen. Boken handlar om något så aktuellt och obehagligt som sexuella övergrepp på en ung kvinna och hennes våldsamma motangrepp mot förövaren. Den Fredlösa är en fristående fortsättning på Döden är inte nog från 2018. Mer avslöjar jag inte här för att undvika en spoilerrecension.
Boken reser viktiga frågeställningar för rättssamhället att förhålla sig till, om ett kalkylerat mord är ett mord oavsett omständigheterna? En frågeställning som läsaren själv får ta ställning till. Själv hoppas jag på en fortsättning av David Ericssons berättelse som bidrar till att hålla den svenska arbetarlitteraturen levande. Jag vill absolut veta hur det går för den unga kvinnan och hennes kärleksrelation.