Branschorganisationerna för elbilsladdning har kommit överens om hur det ska bli enklare att ladda elbilar hos de olika operatörerna.
Hittills har bilister varit tvungna att vara registrerade kunder hos de operatörer de vill ladda hos, vilket gjort att man kan ha varit tvungen att registrera sig hos upp till tio eller femton olika operatörer med olika appar.
Oftast laddas elbilar i hemmen men systemet har hittills gjort det krångligt att ladda om man är på en längre resa.
Nu ska det gå att betala med betalkort, app eller QR-kod i alla operatörers stationer utan registrering. Hos flera av operatörerna fungerar detta redan i dag. De övriga ska anpassa sina stationer under 2022.
Kostnaden per kilowattimme eller minut ska också framgå tydligare.
Elekrifiering är en nyckelfaktor
– Fler och fler kör elbilar, då måste också laddningen hänga med. Den här branschöverenskommelsen är viktig för att fler ska kunna ladda enklare, vid publika snabbladdningsstationer. Du ska veta vad det kostar och kunna jämföra pris. Du ska inte behöva registrera dig hos en mängd olika operatörer, säger Khashayar Farmanbar, S, energi- och digitaliseringsminister i ett pressmeddelande.
– I år räknar vi med att omkring 60 procent av alla nyregistrerade personbilar kommer vara en laddbar bil. Elektrifieringen av personbilar är en nyckelfaktor för att vi ska klara våra gemensamma klimatmål och därför är det viktigt att vi underlättar för konsumenterna att välja en laddbar bil, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Enligt braschorganisationerna kommer cirka 65 procent av dagens snabbladdningsstationer att omfattas av det enklare betalsystemet.
Priset för att ladda ska i första hans visas per kilowattimme, men minutavgifter kan komma att förekomma för att motverka köer.
Operatörerna som är överens
De operatörer som ingår i överenskommelsen är Circle K, E.ON, Gävle Energi, Göteborg Energi, Ionity, Mer, Mälarenergi, OKQ8, Preem, Recharge, ST1 och Vattenfall InCharge.