Den ideella föreningen Rena Mälaren ägnar sig åt att dyka efter skräp, i synnerhet efter båtbatterier, elsparkcyklar och bildäck som innehåller gifter. I vår ger dem sig ut på “Gullivers underbara skräpresa” i syfte att inspirera andra städer.
Idag släpps schemat på vilka städer som föreningen Rena Mälaren ska besöka under sin turné “Gullivers underbara skräpresa”. Under maj och juni månad kommer olika städer i Sverige få besök av föreningen som både ägnar sig åt det praktiska arbetet att plocka upp skräp från Mälaren och att väcka opinion för att värna om vattenmiljön i våra städer.
Det hela började för fyra år sedan då dykaren Fredrik Johansson, ordförande och initiativtagare till projektet Rena Mälaren, skulle hjälpa en vän med sin båt som stod i Mälaren i centrala Stockholm. När han dök fick han syn på mängder av båtbatterier på botten. Han tog initiativet att börja ta upp de gamla batterierna och formade därefter projektet Rena Mälaren.
– Det flesta batterierna är från 50-, 60- och 70-talen, det är få batterier som är nya, säger Fredrik Johansson, som menar att det idag finns bättre tillgång till återvinningscentraler samt att kulturen att skräpa ner vatten har förändrats, till det bättre.
Skräphög uppmärksammades
Fredrik Johansson, som till vardags arbetar på en daglig verksamhet, involverade personer från verksamheten som fick hjälpa till att dra upp batterier på land och sortera annat skräp som kom upp från botten.
– En dag bestämde vi oss för att låta skräpet ligga kvar på land, så att folk skulle se hur mycket sopor som ligger i Mälaren.
Den stora skräphögen av batterier, el-sparkcyklar och bildäck tillsammans med annat bråte uppmärksammades av Dagens Nyheter och efter det fick projektet Rena Mälaren ordentlig spridning.
Idag uppskattas föreningen ha över 300 volontärer, med en kärna på omkring femtio personer som regelbundet är med och städar Mälaren från framförallt batterier, el-sparkcyklar och bildäck.
– Vi har valt vad som behöver prioriteras utifrån att båtbatterier och el-sparkcyklar innehåller bly respektive litiumjonbatterier, samt att bildäck innehåller PAH oljor som är cancerogena.
Föreningen träffas en till tre gånger i veckan och varje tillfälle tar ungefär en halv dag. På plats finns ideella krafter som dyker samt personer som står på land och drar upp skräpet. Sedan sorteras skräpet i stora kassar och därefter hämtas det upp av Stockholms stad, som föreningen numera samarbetar med.
Under fyra års tid har man totalt fått upp 174 ton sopor, varav 26 ton båtbatterier, 35 ton elsparkcyklar och cirka 60 ton bildäck. Fokus ligger främst på skräp som försämrar vattenkvalitén i Mälaren, därav läggs inte lika stort fokus på annat bråte såsom metall.
Väcka opinion
Efter fyra år är det mesta av båtbatterierna och bildäcken upplockade från Mälaren i centrala Stockholm. Nästa steg är att dyka ner i utkanten av staden för att fortsätta rensningen där.
– Vad gäller båtbatterier och däck ser det ljust ut nu, men jag blir beklämd av mängden elsparkcyklar som fortsätter hamna i Mälaren.
Föreningen lägger mer och mer tid på att uppmärksamma politiker och allmänheten om vattenmiljö. Bland annat har man uppmärksammat nedskräpningen av vatten genom att utföra världens första undervattens-sittstrejk, samt byggt två skulpturer av bara skräp.
Nästa steg är inspirationsresan “Gullivers underbara skräpresa” i syfte att visa upp föreningens arbete och inspirera andra att ta initiativ för vattenmiljön. På listan bland bland städer som ska besökas finns bland annat Motala, Norrköping och Västervik med.
– Vi har även skrivit en manual så att andra städer och länder kan ta efter vårt projekt.
Rena Mälaren är en ideell förening och allt arbete sker på idéell basis. Om man vill engagera sig finns all info på deras hemsida.