Tänk dig en butik helt utan plastförpackning, där du istället tar med dig egna förpackningar och fyller med torrvaror, schampo eller hudkräm. Två sådana butiker finns nu i Östersund och Järfälla.
Det var i maj 2020 som Johanna Björkman, Fanny Näslund och Estefania Coral Andrade slog upp dörrarna till Vågen, Östersunds första zero-waste butik, eller nollavfalls-butik, som det heter på svenska. I Sverige finns bara en handfull butiker totalt i samma anda, trots att det är utbrett och väletablerat i andra delar av världen.
– Jag tror att vi i Sverige lutar oss tillbaka på återvinningen. Man ser inte plastförpackningar som ett problem så länge man återvinner, men faktum är att det är en väldigt lite del som blir till nya material, säger Fanny Näslund, medgrundare av Vågen, som LFT har pratat med.
Fanny Näslund och Johanna Björkman läste ett program som heter ekoentreprenör för hållbar utveckling på mittuniversitetet och hade haft tankar på en zero-waste butik.
– Jag försökte plastminimera i mitt hem och det gick bra med det mesta, men var nästan omöjligt när det kom till det jag behövde handla i matbutiken, säger Fanny Näslund.
En dag blev hon tipsad om Estefania Coral Andrade, som hade samma idé.
– För Estefania såddes ett frö om butiken en dag när hon såg alla sina hårförpackningar i badrummet, så många plastförpackningar för en person, hur mycket blir inte det på ett helt år?
Tillsammans med Johanna Björkman gjorde de verklighet av drömmen om en plastförpackningsfri butik. Internet och zero-waste butiker utomlands blev grunden till deras egen butik Vågen.
Öka medvetenhet
I Östersund har butiken tagits emot positivt. Bland de förpackningsfria varorna kan man hitta allt från skafferivaror, kryddor, oljor, schampo, balsam och hudkräm på lösvikt. Även återbrukbara kaffefilter och ljus som skapats av stearinrester.
Fanny Näslund ser butiken som något mer än bara en butik, hon ser den som en del av att öka medvetenheten om en mer hållbar livsstil. Förutom att sköta butiken är en del av butiksägarnas uppgift att utbilda och berätta om syftet med butiken.
– Alla som har kommit hit är väldigt positiva till butiken när vi berättar om varför vi gör det.
Utöver att berätta för kunderna om syftet med butiken, så arrangerar butiken även spelningar, workshops och event för att sprida budskapet om vikten av en mer hållbar livsstil.
Utmaningar
I och med att zero-waste butiker är ovanligt i Sverige ligger ett gediget arbete bakom uppstarten av butiken. Mycket tid lades ned på att hitta information samt på kommunikation med kommunen och leverantörer.
– När vi hörde av oss till Östersund kommun med vår affärsidé så fick vi svaret att de inte riktigt visste hur de skulle hantera oss, berättar Fanny Näslund och skrattar åt minnet.
Konceptet var okänt för kommunen och därför krävdes en aktiv dialog, där olika parter sökte svar på frågor.
Vad gäller livsmedelsvarorna i lösvikt så hanterar butiken inga färskvaror, vilket innebär att deras varor inte tillhör någon riskklass. Den större utmaningen låg i att hitta leverantörer som erbjöd lösvikts-lösningar.
Det kontaktnät som butiksgrundarna har arbetat fram vill de ska förenkla för andra som vill öppna en zero-waste butik.
– Vi har hela tiden velat skala upp och utöka det här, så att konceptet blir mer tillgängligt i Sverige. Alla vi som öppnar upp egna sådana här butiker i Sverige får i princip uppfinna hjulet på nytt och det vill vi försöka undvika genom att dela med oss av vår kunskap.
Företagets andra butik öppnar i Stockholm, av Moa Nordin, som snubblade över konceptet på butikens sociala medier.
– Moa Nordin, som precis öppnat butiken i Stockholm, kontaktade oss om tips och råd för att öppna upp en zero-waste butik. Vi frågade om hon ville öppna en Vågen i Stockholm och det ville hon.
Vågen ska snart öppna en butik i Umeå och har även påbörjat arbetet med ytterligare en butik i Uppsala.
Läs mer om Zero Waste:
Vägen mot en förpackningsfri framtid