I en rapport anklagas sociala medieföretag som Facebook och Twitter för att ha censurerat palestinska politiska inägg i samband med den senaste våldsupptrappningen i Israel/Palestina i maj.
Nyligen publicerade den palestinska organisationen för digitala rättigheter 7amleh (the Arab Centre for the Advancement of Social Media) en rapport som dokumenterar 500 fall av kränkningar av palestiniernas digitala rättigheter mellan 6 och 19 maj – då stridigheter mellan Hamas och Israel pågick. I stridigheterna dödades 230 personer, varav 65 barn i Gaza. På den israeliska sidan dödades tolv personer, varav två barn, enligt FN:s katastroforgan Ocha.
Enligt rapporten från 7amleh raderades bland annat flera inlägg relaterade till Sheik Jarrah och vräkningar av palestinska bostäder. Instagram ska ha gömt arabiska hashtaggar som #Al Aqsa och den stora Facebookgruppen ”Save Sheikh Jarrah” ska tillfälligt ha inaktiverats, med hänvisning till att den bröt mot Facebooks communityregler.
De sociala mediebolagen, framför allt Facebook som även äger Instagram, ska också ha lämnat ut palestinska användares data till den israeliska regeringen, något som har lett till hundratals arresteringar, enligt rapporten.
"Inget nytt"
Nadim Nashif, direktor på organisationen 7amleh (Arab Center for Social Media Advancement) säger att de övergrepp på Palestinierns digitala rättigheter de sett i sin rapportering inte är något nytt.
– Det är viktigt att komma ihåg att palestinskt digitalt innehåll har varit under attack under flera år. Överträdelserna handlar främst om hur sidorna administreras. Generellt är företag som Facebook och Instagram inte transparenta eller jämlika när det gäller administration över en viss typ av innehåll.
7amleh anklagar också Facebook och Instagram för att ta bort inlägg på order av israeliska myndigheter. Det israeliska justitiedepartementets cyberenhet ska under de senaste åren ha skickat tiotusentals uppmaningar till sociala medieföretagen om att ta bort innehåll. I en annan rapport skriver 7amleh att Facebook under 2020 tog bort 81 procent av det innehåll som israeliska myndigheter bad dem om.
Enligt Nadim Nashif är det både den israeliska säkerhetstjänsten och armén som ber de sociala medieföretagen att ta bort inlägg.
– Till 90 procent gör företagen som de önskar och tar bort innehållet, utan något domstolsbeslut.
Hur vet ni det?
– Det har kommit rapporter om det direkt från chefen för den israeliska cyberenheten. De sociala medieföretagen tar också bort allt som är relaterat till den amerikanska regeringens terrorlista, som till exempel olika palestinska rörelser eller fraktioner.
Har ni haft en dialog med Facebook och Instagram om det här?
– Ja. I många fall svarar de undvikande, och hänvisar till allmänna riktlinjer. De kan också hänvisa till tekniska frågor eller säga att det rör sig om mänskliga fel. Ofta säger de att inläggen togs bort av misstag eller att de strider mot så kallade community standards.
"Hatpropaganda mot palestinier tas inte bort"
Nadim Nashif menar att deras svar visar att det inte finns någon som kollar igenom önskemålen från israeliska myndigheter att ta bort inläggen.
– Det är ett stort problem. Vi vill ha en transparent och tydlig administrering av inlägg.
Enligt Nadim Nashif får samtidigt hatpropaganda mot palestinier som sprids av den israeliska extremhögern på sociala medier fortsätta.
– Vi vet att det finns ett enormt antal israeliska provokationer som får stå kvar, utan att någon tar bort dem. Vi ser att det finns en mycket starkare administrering av inlägg på den ena sidan (palestinska), vilket beror på ekonomiska och politiska band mellan företagen och regeringen.
Facebook: "vill ge alla en röst"
LFT har försökt prata med Facebook om anklagelserna riktade mot dem, men de väljer att svara skriftligen. I sitt mail skriver de bland annat att de är medvetna om att det har förekommit flera problem som påverkat människors möjlighet att dela innehåll, inklusive ett tekniskt fel som tillfälligt begränsade innehållet från hashtagen #Al Aqsa den 7 maj.
”Även om dessa har fixats borde de aldrig fått förekomma. Vi ber om ursäkt till alla som kände att de inte kunde belysa viktiga händelser, eller som kände att detta var ett avsiktligt nedtystande av deras röster. Det var aldrig vår avsikt, och vi vill heller aldrig tysta ned en viss gemenskap eller synpunkt.”
På frågan om ojämlikhet i administrering av israeliska och palestinska inlägg, svarar de att deras riktlinjer är utformade för att ge alla en röst, och ”vi tillämpar dessa riktlinjer likadant, oavsett vem som publicerar och personlig åskådning.”
De skriver att de har både arabisk- och hebreisktalande personer som övervakar inlägg och tar bort skadligt innehåll.
Angående frågan om hur de ser på anklagelserna om att de vid flera gånger lämnat ut Palestinska användares data till den israeliska regeringen, svarar de att de tar bort innehåll som bryter mot deras regler, och ”vidtar ytterligare åtgärder mot konton som upprepade gånger brutit mot reglerna, inklusive att till slut inaktivera konton.”
Innan detta görs skickar de en varning om att kontot ska inaktiveras, och om de tagit bort innehåll eller ett konto av misstag återställs kontot.
Däremot svarar de inte på frågan om huruvida detta har något med uppmaningar från israeliska myndigheter att göra.