Bris slog nyligen larm om att samtalen från unga som mår dåligt har ökat kraftigt under pandemin. Nu ska organisationen hålla sin telefonlinje och chatt öppen dygnet runt, på barns begäran.
Barns samtal om ångest, familjekonflikter och våld har ökat kraftigt under pandemin. Det visar årsrapporten från Bris för 2020 som släpptes i förra veckan, som TT tidigare rapporterat om.
Nu meddelar Bris att de öppnar sin telefonlinje för barn och unga via numret 116 111 dygnet runt från den 15 mars. Det kommer även att finnas en dygnet runt-öppen chatt att vända sig till.
– Det är en historisk satsning. Det har inte funnits något sådant här stöd som varit öppet på det här sättet i Sverige tidigare, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.
Ökad allvarlighetsgrad
Telefonlinjen och chatten bemannas liksom tidigare av psykologer och socionomer. Om situationen bedöms vara akut kan Bris också hjälpa till att få kontakt med exempelvis SOS Alarm eller socialjour.
Magnus Jägerskog berättar att den nattöppna tjänsten planerades redan innan pandemin och att den har sin bakgrund i att de flesta samtalen till Bris handlar om psykisk ohälsa.
– Vi ser att allvarlighetsgraden i samtalen har ökat väsentligt de senaste fem åren. Vi vet också att många barn och unga mår som sämst på småtimmarna och då är det viktigt att veta att det finns hjälp att få. För en del barn kan det vara livsavgörande.
Bris stödlinje för barn och unga
Barnrättsorganisationen Bris öppnade sin första stödlinje Barnens hjälptelefon 1980.
I dag kan alla som är under 18 år ringa till Bris på telefonnumret 116 111 för att få prata med en kurator. Från och med den 15 mars kommer barn och unga kunna ringa till numret dygnet runt. Det kommer även gå att chatta med Bris hela dygnet.
Satsningen har finansierats med medel från Allmänna arvsfonden och bidrag från företag, Tim Bergling Foundation samt privatpersoner.
Källa: Bris