Trots alla varningar om att vi måste dra ned på köttkonsumtionen för att minska våra klimatavtryck och utsläppen av växthusgaser, bidrar EU-kommissionen med 35 miljoner kronor till en kampanj som ska uppmuntra européer att äta mer kött.
Kampanjen är en del av projektet Proud of European Beef (Stolt över europeiskt nötkött) som drivs av köttorganisationerna Provacuno i Spanien och APAQ-W i Belgien.
”Become a beefatarian”, som kampanjen heter, kommer att pågå i tre år och syftar till att göra konsumenter trygga i sina beslut att äta rött kött, skriver The Independent.
Malin Björk (V), ledamot i EU-parlamentet skriver till LFT att hon anser att en sådan här kampanj pekar i helt fel riktning.
– Det är både förkastligt ur miljö-, djurskydds- och klimatsynpunkt och en fullständigt orimlig användning av EU-medel. Dessvärre är det ingenting nytt med sådana här kampanjer – agrarindustrin får enorma EU-medel i stöd, och en del av stödet går till sådant här.
"Vill bekräfta européer i deras fria val"
Totalt kostar kampanjen 4,5 miljoner euro (cirka 45 miljoner kronor) och kommer att bedrivas bland annat med annonser i länder som Frankrike, Belgien och Spanien. 80 procent av pengarna (cirka 35 miljoner kronor) kommer från EU-kommissionen.
På kampanjens webbsida står det att projektets syfte inte bara är att lyfta fram produktens fördelar, utan även att konsumenterna ska känna sig stöttade och bekväma om de väljer att äta rött kött.
Till The Independent säger Provacunos chef Javier Lopez att man med kampanjen vill visa verkligheten kring produkten och köttsektorn för konsumenterna, och ”minska deras utsatthet för budskap som försöker marginalisera köttkonsumtionen”:
– Vi vill förmedla tydliga och direkta budskap som skapar förtroende och bekräftar européer i deras fria val att konsumera nötkött utan att känna sig utpekade, säger Javier Lopez.
Katastrofal inverkan på klimat och miljö
EU är en stor producent av nötkött, och producerade enligt uppgifter från EU-kommissionen 2,7 miljoner ton nötkött mellan januari-maj 2020.
Greenpeace EU-talesperson John Hyland säger till The Independent att vetenskapen tydligt visar att de enorma mängder kött som produceras och äts i Europa har en katastrofal inverkan på klimat och miljö.
– EU bör sätta upp mål för att minska köttet i linje med klimatmålen, producera mindre och på ett bättre sätt, samt satsa pengar på det. Att slösa bort offentliga medel på en annonskampanj som vill öka konsumtionen av nötkött samtidigt som man hävdar att man bryr sig om klimatåtgärder går inte ihop.”
Även Malin Björk (V) tycker EU borde lägga pengarna på annat.
– Vi borde snarare jobba för att ge nya, gröna proteinkällor luft under vingarna. Men oavsett vilket ska EU inte vara en kampanjfinansieringsmaskin.
Världshälsoorganisationen WHO har klassificerat processat kött, till exempel korv, som cancerframkallande, och rött kött som ”antagligen” cancerframkallande. Det innebär att produkter som fläsk, nötkött och lamm ’förmodligen orsakar cancer’.