Vad kan man göra för att belasta klimatet så lite som möjligt när man shoppar på nätet? Vi reder ut frågorna med hjälp av råd från några experter.
Som de flesta läsare av denna tidning säkert känner till är det bästa vi kan göra ur konsumtionssynpunkt för klimatet att avstå från inköp, eller att i andra hand stödja lokala butiker och producenter. Men om man ändå vill e-handla hur gör man det så klimatsmart och miljövänligt som möjligt? Om vi går tio-femton år tillbaka så framställdes ofta e-handel som ett bättre alternativ än handel i fysiska butiker eftersom man menade att det skulle krävas färre transporter och mindre butiksyta. Men de senaste åren har det kommit alltfler rapporter som tyder på att e-handeln inte är så miljövänligt som vi tidigare trott. Långa och onödiga transporter är en viktig orsak till detta.
Undvik direkt leverans
Två viktiga råd är att försöka beställa lokalproducerade varor och att undvika att klicka i ”direkt” eller ”extra snabb” leverans eftersom det ofta orsakar mer trafik. Det säger Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, till webbtidningen Extrakt.
Hon menar också att det är väldigt viktigt att tänka på att inte beställa hem varor i onödan bara för att prova. Även om företag har sin produktion i Sverige kan de ha sitt lager i något annat land för att hålla nere kostnaderna. Det innebär att returnerade varor ibland kan fraktas hundratals mil innan de läggs ut till försäljning på nytt.
–Mellan 18 och 60 procent av det som köps i dag returneras, beroende på typ av vara, säger hon.
Inte alltid bättre att hämta ut paketen
Det korta svaret på om det är bättre att beställa hem varorna till dörren eller hämta ut dem i en butik eller på ett uppsamlingsställe är att det beror på.
–Det är inte hållbart att så många tar bilen för att hämta upp paketen. Samtidigt är det inte hållbart, men kanske bättre, att en lastbil kör hem flera paket på en och samma runda, säger Sharon Cullinane i en intervju med SvD Näringsliv.
Om man väljer att hämta ut paketen med bil rekommenderar hon att man passar på att göra andra ärenden samtidigt, men allra bäst är förstås att hämta ut med cykel eller till fots.
Smarta förpackningar
Henrik Pålsson, docent och lektor i förpackningslogistik vid Lunds universitet har i en debattartikel i Aktuell Hållbarhet beskrivit hur e-handeln har potential att bli hållbar men att det både kräver nya processer och distributionssystem. Han pekar på sex faktorer som är avgörande: godstransporter, persontransporter, förpackningslösning, energiförbrukning i byggnader, andel produktreturer samt andel osålda eller förstörda produkter.
”Företag kan utveckla förpackningslösningar, som är anpassade till e-handelns kravbild. Det kan handla om att minimera transport av luft och förbrukning av förpackningsmaterial i onödigt stora transportförpackningar eller att undvika förpackningar som generar mycket förpackningsavfall vid ompackning av produktreturer”, skriver han
Han menar också att miljömedvetna företag kan göra mer för att stödja konsumenterna till att välja rätt storlek på kläder för att därigenom minska antalet returer och även att uppmuntra till att välja längre tider mellan order och leverans.
Fossilfri frakt
Anna Lindén på 2030-sekretariatet har tillsammans med några olika aktörer inom e-handeln, i en annan debattartikel, föreslagit några konkreta åtgärder för hur e-handeln kan bli mindre miljöbelastande. Ett av deras förslag är att fossilfri frakt blir standard, att det ska presenteras för kunden först och kosta minst. Det tycker också att man borde byggas vidare på digitala showrooms, när kunden via datorn kan se hur möblerna eller inredningen ser ut och hur de skulle passa in i det egna hemmet minskar risken för returer.
Precis som Henrik Pålsson förespråkar de också att man optimerar paketstorleken och låter varorna samåka. Slutligen vill de att returkostnaden ska bli en del av prislappen och att den ökar ju mer kunden väljer att returnera, något som även Sharon Cullinane är inne på.
–Vi vill alla köpa saker så billigt som möjligt, det är fullt naturligt. Men i framtiden måste vi vara beredda att betala lite mer för produkterna, säger hon till Extrakt.
Här för att stanna
Det finns än så länge relativt få studier kring e-handel vilket gör att det blir svårt att med säkerhet säga om den är bättre eller sämre än handel i fysiska butiker. Det mesta pekar dock mot att e-handeln har en högre miljöpåverkan, samtidigt som det finns en väldigt hög förändringspotential.
Och att den är här för att stanna och kommer fortsätta öka i omfattning den närmaste tiden tycks nästan alla vara överens om. Med andra ord är det hög tid att branschen börjar ta klimatfrågorna inom e-handeln på allvar.