Bygdebolag tar över lanthandel

Zoom | Föreningen Levande Önneköp ska starta bygdebolag och driva lanthandel och kulturhus. Målet är att ställa om byn i mellersta Skåne…
 

Glöd– Ledare

Munskydd är en del av lösningen – men inte hela

För exakt ett år sedan steg jag av tåget på Stockholms central och fick syn på en person som bar…
 

Radar

Nytt skolmaterial för att greppa klimatutmaningen

Nu finns ett nytt skolmaterial som ska hjälpa elever att leva sig in i en framtid där klimatmålen redan är…
 

Radar

Svenskar allt mer textilmedvetna

Svenskarnas kunskap om hur vår konsumtion av kläder påverkar miljön och hälsan hos dem som tillverkar dem ökar. Jämfört med…
 

Radar

Amnesty: massaker i Etiopien kan vara brott mot mänskligheten

Eritreanska trupper i Tigray-regionen i Etiopien har systematiskt dödat hundratals obeväpnade civila i slutet av november 2020. I en ny…
 

Radar

Lärare drabbas av pandemin

Pandeminåret 2020 sätter spår även i välfärden. Under förra året blev 30 procent fler medarbetare uppsagda inom välfärdssektorn, visar ny…

Hej!

I dagens ledare skriver Valdemar Möller om den allt vanligare synen av munskydd. “Om många till en början underskattade nyttan med munskydd finns det i dag snarare en tendens till motsatsen.”

Dagens Zoom handlar om en by i mellersta Skåne som ska ställa om till cirkulär ekonomi med bygdebolag, lanthandel och kulturhus.

– Det vi gör och hur vi organiserar oss är i slutänden politik på gräsrotsnivå. Sådana här projekt värnar om demokratin som tas för given och som håller på att glida oss ur händerna. Vi vill ha en mer cirkulär ekonomi, solidaritet med äldre och se vilket miljöavtryck och samhälle vi lämnar över till våra barn, säger Carolina Castillo, som tillsammans med sin man Thomas Jönsson tog över lanthandeln i Önneköp 2017.

På Radar kan du bland annat läsa om ett nytt skolmaterial som ska hjälpa elever att leva sig in i en framtid där klimatmålen redan är uppnådda.

Läs också om hur svenskarna blir mer medvetna om hur vår konsumtion av kläder påverkar miljön och hälsan.

– Överlag ser vi att unga i åldrarna 17–29 år nu både tänker och agerar mer “textilsmart”, säger Rebecca Uggla, textilexpert på Naturvårdsverket.

Trevlig läsning och helg!

 

 

Anna Jonasson

reporter

 
 
Läs nummer