Radar

Därför handlar svenskar allt mer begagnat

Två personer tittar på en LP-skiva respektive en dinosauriemodell i en secondhandaffär.

Plånboksvänligt, klimatsmart eller bara trendigt – skälen att handla second hand är många. Nu har IVL Svenska miljöinstitutet undersökt vilka de största drivkrafterna bakom begagnatköpen egentligen är.

Svenskar handlar allt mer begagnat, visar senaste statistiken från Svensk handel, som slår fast att second hand-handeln är här för att stanna. Men vad ligger bakom våra nya inköpsvanor, och vad krävs för att återanvändning ska bli norm? 

IVL Svenska miljöinstitutet har genom intervjuer och enkäter till personer i butiker som säljer eller hyr ut begagnat i Stockholm, Göteborg och Mölndal, kommit fram till att den främsta drivkraften bakom att handla begagnat är miljön.

– Det är positivt att miljö rankas så högt bland dem som handlar begagnat. Många svarade även att de vill handla mer begagnat, men faktorer som pris, utbud och tillgänglighet hindrar dem från att göra det, säger Annelise de Jong, konsumtionsforskare och projektledare på IVL Svenska miljöinstitutet i ett pressmeddelande

Näst viktigaste skälet till att handla begagnat var priset, följt av möjligheten att hitta unika produkter, främst kläder och skor, som är den vanligaste kategorin inom begagnathandeln.

Ersatte nyinköp

En annan sak som undersöktes av IVL var om de begagnade produkterna ersatte ett nyköp, vilket majoriteten av de som deltog i studien uppgav. Positivt, menar Maja Dahlbom, expert inom textil och återbruk på IVL, som även slänger in en brasklapp:

– Det finns även en risk att personer ökar sin totala konsumtion av saker, i tron om att det är miljövänligt. Vi behöver minska vår totala konsumtion, och att välja en begagnad sak framför en ny är ett bra val i rätt riktning, säger hon.

När det gäller hinder för att köpa begagnat uppgav deltagarna i studien att utbudet, bristande tillgänglighet i butik och priset var starka skäl.

– Det pågår många initiativ för återanvändning men det behövs fler aktörer och större utbud så att det blir enklare för konsumenterna att handla begagnat. Därför är det så viktigt att kolla vilka drivkrafter och hinder som finns, för att se vad som krävs för att återanvändning ska bli norm och på sikt lika enkelt som nyköp är i dag, säger Annelise de Jong.

Rapporten Konsumenters drivkrafter, hinder och vanor kopplat till begagnatköp finns att läsa här.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV