
Rensvatten från fartygens avgasreningssytem, så kallat skrubbervatten, förbjuds att släppas ut i svenskt vatten. Samtidigt vill regeringen arbeta för att förbuden utökas även internationellt.
Rökgaserna från fartygens motorer renas för att bland annat minska nivåerna av svavel. Det görs genom att tvätta avgaserna i skrubbrar som är reningsutrustning installerade på fartygen. Detta vatten som innehåller farliga ämnen släpps sedan ut i haven.
Bruket att använda skrubbrar har gjort att rederier har kunnat fortsätta använda billig tjockolja, trots hårda krav på minskade svavelutsläpp.
I ett första steg som följer havsmiljöproposition från 2024 har regeringen nu förbjudit utsläpp från öppna fartygsskrubbrar. Förbudet börjar gälla 1 juli i år och kommer att utökas då alla utsläpp från skrubbrar förbjuds 2029.
– Nu förbjuder vi fartyg att släppa ut skrubbervatten i svenskt vatten. De flesta svenska redarna kör redan på bränsle med tillräckligt låg svavelhalt för att inte behöva skrubbrar. Men med detta beslut får inga fartyg som trafikerar våra hav släppa ut skrubbervatten i svenskt sjöterritorium, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, i ett pressmeddelande.
Skadliga för havsmiljön
I dagsläget har Finland och Sverige beslutat om förbud, men Danmark väntas snart gå samma väg. Regeringen skriver att den vill arbeta i olika internationella sammanhang för att se en minskning av skrubberutsläpp i fler stora havsområden.
– Utsläpp från fartygsskrubbrar är, även i mycket låga koncentrationer, skadliga för vår marina miljö. Användningen av skrubbrar ökar dessutom den totala bränsleförbrukningen med omkring 2-3 procent, vilket också ökar utsläppen av koldioxid. När regeringen nu förbjuder utsläpp från skrubbrar tar vi ett viktigt steg både för en bättre havsmiljö och för klimatet, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
Förbudet har tidigare välkomnats av Svenska Miljöinstitutet:
– Det är en mycket glädjande nyhet, och ett viktigt steg för att värna havsmiljön och de marina ekosystemen längs Sveriges kuster. Skrubbrar används ju för att rena avgaser från svavel som kommer från drivmedlet tjockolja. Med ett skrubberförbud förbjuds också den farliga tjockoljan som skadar havsmiljön vid oljespill, säger Maria Granberg, marin ekotoxikolog på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.
Läs mer om förbudet mot skrubbrar:
Fartygsutsläppen har ökat
Antalet installerade krubbar har ökat kraftigt sedan Internationella sjöfartsorganisationen skärpte kraven på svavelutsläpp till atmosfären.
Det finns både öppna och slutna system för skrubbrar. Det öppna töms kontinuerligt stora mängder tvättvatten ut i havsmiljön, det stängda systemet som återanvänder vattnet släpper generellt ut avtappningsvatten i mindre mängder – men har desto högre koncentrationer av föroreningar.
Jämfört med 2018 har utsläppen av tvättvatten från skrubbar i svenskt inre vatten ökat med 417 procent, i svenskt territorialvatten med 349 procent och i svensk ekonomisk zon med 144 procent. Utsläppen av avtappningsvatten har i svenskt inre vatten har ökat med 129 procent, i svenskt territorialvatten minskat med 28 procent och i svensk ekonomisk zon minskat med 5 procent.
Chalmers tekniska högskola/Regeringen/Syre