Fler svenskar har handlat begagnat, lånat eller hyrt liksom valt att reparera trasiga saker under 2023, än tidigare enligt en nordisk konsumentundersökning. Miljömärkning Sverige hoppas att det också kommer att synas i årets Black Week.
Trots att försäljningen under den pågående Black Week tros öka med en miljard kronor och nå 9,7 miljarder kronor i år finns samtidigt tecken på en försiktig ökning av de som väljer att handla mer klimatsmart, enligt den stora nordiska konsumentundersökningen Nordic Consumer Sustainability Index 2024.
Medan Black Week kan vara en möjlighet att inhandla saker man är i behov av till ett bättre pris finns det också stor risk att människor handlar saker som inte är genomtänkta eller tar snabba och impulsiva beslut. Att svenskar konsumerar för mycket och därmed bidrar till stora klimatutsläpp är något som måste förändras för att åstadkomma en omställning, framhåller Miljömärkning Sverige.
– Black Week uppmuntrar i hög grad till impulsivt köpbeteende. Naturligtvis kan det vara ett bra alternativ om du kan hitta ett erbjudande på något du verkligen behöver. Men det bästa köpet för planeten är det som inte blir av. Om du handlar något så välj miljömärkt, second hand eller liknande, säger Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef på Miljömärkning Sverige.
Fler har handlat begagnat eller reparerat
Därför ser Miljömärkning Sverige, som står bakom märkningarna Svanen och EU Ecolabel, och som arbetar för en mer hållbar konsumtion på regeringens uppdrag, visst hopp. Fyra av tio svenskar har handlat begagnat, lånat, hyrt eller valt att reparera saker som har gått sönder i syfte att minska sitt klimatavtryck, vilket är en ökning sedan 2022.
– Ökningen av second handhandel tror vi beror på tre huvudsakliga faktorer. För det första: en ökad medvetenhet om miljö och klimatproblemen. För det andra: second hand-marknaden har utvecklats och attraherar fler. För det tredje: second hand-marknaden möter upp den lågpristrend som råder till följd av hushållens försämrade köpkraft. Vi hoppas att de här cirkulära beteendet kommer att avspegla sig på årets Black Week och att köphetsen falnar. Kommer det att finnas strimmor av grönt i det svarta? säger Christian Quarles van Ufford,.
Tre av fyra försöker begränsa miljöpåverkan
Den nordiska undersökningen visar också att fler har större fokus på kvalitet snarare än kvantitet när de inhandlar nya saker, och en femtedel av svenskarna är kritiska mot butikers erbjudande om att ”köp 3 för 2”. Detta då det få folk att köpa mer än de faktiskt behöver.
75 procent av svenskarna säger också att de försöker att begränsa sin egen miljöpåverkan i vardagen, 54 procent uppger att de försöker att inte köpa saker de inte behöver för att minska sin miljöpåverkan.
En majoritet av de tillfrågade svenskarna uppger också att de under 2023 har sålt eller gett bort hushållstextiler, och 69 procent svarar att företag borde tillverka produkter av bättre kvalitet för att förenkla för konsumenter att göra miljövänliga val.