Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) mottog på måndagsförmiddagen 78 000 namnunderskrifter med krav på att nattågen från Göteborg till Jämtland och Västerbotten ska bli kvar.
– Våra politiker har ett ansvar för att nattågen ska kunna fortsätta gå, säger Linnéa Granqvist som har tagit initiativ till namninsamlingen.
Den 19 augusti i år meddelade SJ att nattågsförbindelsen mellan Göteborg och Umeå/Åre inte längre kan drivas om inte statligt stöd sätts in. Det fick Linnéa Granqvist från Östersund att snabbt ta initiativ till en namninsamling för att kräva att nattågen ska fortsätta gå. Till slut fick hon till stånd ett fysiskt möte med infrastrukturminster Andreas Carlson (KD). Klockan 9.30 på måndagen mötte hon honom på departementet för att överlämna en protestlista 78 000 namn, samt för att förklara vikten av tågen för boende i Jämtland och Västerbotten där det finns få alternativ och där avstånden är stora.
– Våra politiker har ett ansvar för att nattågen ska kunna fortsätta gå. För oss som bor i Jämtland är nattågen viktiga, säger Linnéa Granqvist i ett pressmeddelande.
– Om det dras in ännu mer nattågstrafik från Jämtland, då tänker jag att man ändå måste fundera på om det är i Jämtland man kan bo, fortsätter hon.
Vill ha större statligt stöd
I augusti meddelade SJ att nattågen från Göteborg till Jämtland slutar gå våren 2025 om man inte får större statligt stöd för att täcka upp för kostnaderna:
– Vi vill gärna fortsätta att köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland men trafiken är olönsam. Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, sade Jan Kyrk, affärschef på SJ till sajten järnvägar.nu då. Han förklarade att man från SJ:s håll hade sökt upphandling om nattågen till och från Göteborg med Trafikverket på samma sett som har skett till och från Stockholm, något dock Trafikverket inte har velat se.
Tågtrafik som binder ihop landet behövs
Linnéa Granqvist säger att infrastrukturminister Andreas Carlson var intresserad av vad hon hade att säga men att hon inte fick något besked under mötet med ministern.
– Jag hoppas han förstår vikten av nattågen. Jag försökte förklara att kravet på att nattågen fortsätter gå, det är ett ganska litet krav. För det finns ganska mycket mer att göra med nattågen. Och det tror jag ändå han förstod.
I sin uppmaning till människor att skriva under protesten och kravet på att stötta nattågen även framåt skriver Linnéa Granqvist på Skiftet att en nedläggning kommer att innebära ökade koldioxidutsläpp. Detta då människor tvingas till mindre klimatvänliga färdmedel om nattågen slutar gå. Hon menar också att en nedläggning av tågtrafiken kommer att drabba turistnäringen. Hon skriver: ”För att hela Sverige ska leva, behövs det tågtrafik som kopplar ihop norr och söder.”