Startsida - Nyheter

Intro

Hur kan man verka för social hållbarhet?

Bella Frank.

I samband med flyktingvågen 2015 kom många nyanlända till området kring Västertorp i södra Stockholm. Johannes Möller som hade läst socialt entreprenörskap och länge närt en pojkdröm att starta en fotbollsförening var på gång att starta det som senare skulle bli Kultur och Idrottsföreningen Söderort. När klubben drog igång ville han få med sig nyanlända barn in i fotbollen. Det lyckades, en stor del av klubbens första pojk- och flicklag bestod av nya svenskar. 

Johannes Möller menar att samhället i stort står inför större utmaningar i dag än när han själv spelade fotboll som tonåring. Utmaningar som föreningar som KIF Söderort motverkar i sitt bygge för social hållbarhet, på och utanför planen: Genom att få människor i närområdet att lära känna varandra, inte bara barnen och de unga som tränar, utan deras familjer, och andra vuxna och aktörer i området. 

Johannes Möller menar att vi alla behöver känna att det finns något vi behärskar, något vi är bra på och kan utvecklas inom:

– Det kan hjälpa en på andra områden också. Det spelar ingen roll vilken idrott eller kulturverksamhet man är med på, bara man får vara bra på någonting, säger Johannes Möller vars KIF Söderort i söndags arrangerade Söderortsdagen för fjärde året i rad. Landets Fria var på plats.

Social hållbarhet är ett tema också i ekopedagogen Nikolas Bergs andra essä om regionala livsmedelsstrategier där han betonar möjligheten som skapas när man sätter med ekologiska och sociala mål som primärt fokus – före marknadens villkor. ”Inte minst behöver medborgarna upptäcka sig själva som nyckeln till en hållbar framtid och därmed ta steget från individuella konsumenter till medskapare i meningsfulla lokala gemenskaper.”, skriver han i veckans nummer

Du kan också läsa om att AI kan vara ett viktigt verktyg inom skolan. Men AI i sig är ingen garant för likvärdighet. Enligt forskare från Göteborgs universitet kan AI till och med göra den svenska skolan mindre likvärdig beroende på att skolorna har olika stora möjligheter att investera i AI, liksom att ge lärare den kompetens de behöver.

– Vi ser att likvärdigheten i skolan har minskat. Då är det viktigt att om vi nu för in sådana här system, måste de helst göra så att vi får en bättre likvärdighet och i alla fall inte göra så att den blir ännu sämre, säger Marie Utterberg Modén.

Du kan också läsa om hur Igelkottsveckan förlöpte, att det statliga stödet till naturreservat och nationalparker har minskat kraftigt, samt att den nya föreningen Rosamålet har grundats för att ge rättsligt stöd till klimataktivister.

Dessutom: Malin Bergendal om hur Tidöpartiernas utvandringspolitik sågas i ny rapport och Jiang Millington om hur fascister kan mobilisera på X helt öppet

Trevlig läsning!

Bella Frank, tf chefredaktör

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV