Radar

Spanskt förbud mot korta flygresor där tågalternativ finns

Ett flygplan i luften.

Spaniens koalitionspartier är överens om att förbjuda inrikesflygresor där det finns alternativ med tåget som är kortare än två och en halv timme. Undantag är dock inrikesflyg som ansluter till internationella flyg. Syftet är att minska landets koldioxidutsläpp.

Enligt en uppgörelse mellan de två koalitionspartierna, socialistpartiet PSOE och och vänsterpartiet Sumar, ska korta flygresor inom landet där alternativ med tåg tar högst två och en halv timme, förbjudas. Undantagna är dock inrikesflyg som ansluter till internationella flyg. Högerpartierna PP och Vox motsätter sig koalitionspartiernas beslut. Bland annat har Vox hävdat att förbudet kommer att göra Spanien mindre konkurrenskraftigt. Det är oklart när förbudet träder i kraft eftersom det ska godkännas av senaten innan det blir lag.

Koalitionspartiet Sumars partiledare Yolanda Díaz hade ursprungligen föreslagit att alla inrikesflyg där tågalternativ på mindre än fyra timmar finns skulle förbjudas men det har nu alltså minskats till två och en halv timme. Hade det ursprungliga förslaget införts hade Spanien kunnat minska sina koldioxidutsläpp med tio procent. Detta enligt en studie av organisationen Ecologistas en Acción som menar att ett sådant förbud hade inneburit en minskning av upp till 300 000 ton koldioxidutsläpp, och 50 000 färre flygresor, per år. Studien tittade dock framför allt på inrikesflyg till och från huvudstaden Madrid, och en stor del av dessa flygresor kommer att undantas förbudet eftersom det är en internationell flygplats, rapporterar Euronews

Frankrike införde förbud 2023

I maj förra året införde Frankrike ett liknande förbud mot korta flygresor inom landet. Det är oklart vilken effekt förbudet i Frankrike och det som nu har beslutats i Spanien får, eftersom många korta flygresor undantas förbudet. I både Frankrike och Spanien finns en oro att förbuden är allt för urvattnade för att verkligen ge tänkt effekt. I Frankrike hade ett medborgarförslag ursprungligen förordat ett förbud för flygresor där det finns tågalternativ som är sex timmar eller kortare, rapporterar Forbes

När förbudet antogs hade det minskat till två och en halv timme vilket innebär att flygresor från exempelvis Marseille till Paris inte förbjöds, vilket minskar antalet flygresor som berörs av förbudet betydligt. Däremot är resor mellan flera franska städer förbjudna. Sammantaget verkar dock resultatet av det franska förbudet ha varit relativt magert, enligt Forbes stod de nu förbjudna flygresorna i Frankrike bara för tre procent av det franska inrikesflygets utsläpp och 0,3 procent av alla kommersiella flyg som utgår från landet. 

Varken i Frankrike eller Spanien omfattas privata flygplan av förbudet, något klimataktivister har stridit för. I Spanien tittar man på möjligheten att begränsa privatplan. I Frankrike gick den vanligaste rutten för privatflyg under 2022 från Paris till Nice, och en sådan resa släpper ut fyra gånger mer koldioxid per person än ett kommersiellt flyg, och 800 gånger mer än tåget gör på samma resa. 

De två spanska koalitionspartierna PSOE och Sumar har kommit överens om att förbjuda inrikesflyg där det finns tågalternativ som tar högst två och en halv timme att resa samma sträcka. Undantaget är inrikesflyg som ansluter till internationella flyg.

Fakta: Minskat inrikesflyg

Ett tidigare förslag som diskuterades hade inneburit förbud för betydligt fler inrikesflyg – alla flygresor inom Spanien där tågalternativ på högst fyra timmars resa ville Sumars partiledare Yolanda Díaz ursprungligen förbjuda. 

Organisationen Ecologistas en Acción som räknade på vad ett mer ambitiöst förbud skulle innebära kom fram till att det skulle ha minskat koldioxidutsläppen med 300 000 ton per år, samt lett till 50 000 färre flygresor per år. 

I maj 2023 införde Frankrike ett liknande förbud på flygresor som kan ersättas av tågalternativ på högst två och en halv timme.