Radar

Fler svenskar vill vara anonyma online

Äldre kvinna i hemmiljö, halvt dold bakom en laptopskärm.

Majoriteten av svenskarna har ingen kontroll över vad de lämnar för digitala spår på nätet, enligt en ny undersökning. Fler försöker skydda sig, men ingen tycks vilja missa en saftig rabatt.
– ”Jag gillar inte att bli spårad, men jag gillar bra priser”, säger Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges annonsörer som en förklaring till vårt beteende.

Fler och fler svenskar försöker skydda sin digitala integritet, visar den nya undersökningen Delade meningar 2024 från analysföretaget Insight intelligence. Fler använder exempelvis krypterade meddelandetjänster och andelen som säger nej till kakor (cookies) har ökat jämfört med tidigare år.

Ändå säger en majoritet, 62 procent, att de inte upplever att de har någon kontroll över vad de delar för personlig information digitalt.

– Det finns generellt en digital uppgivenhet, en slags upplevd brist på valfrihet, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence och fortsätter:

– Sedan är det stor variation, både i olika åldrar och hur villiga folk är att dela med sig av sin data till exempelvis forskning eller reklam.

Berg får medhåll av Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges annonsörer:

– ”Jag gillar inte att bli spårad, men jag gillar bra priser.” Så tror jag många tänker. Generellt vet man vet inte hur det spåras eller vad företagen gör med informationen, men får man 15 procent rabatt är det kanske inte så dumt, säger han.

Har du förstått?

Vad spelar det för roll då, om du klickar ja på alla frågor om cookies, eller nej för den delen? Vad händer egentligen? Riktade annonser är det korta svaret, har du sökt efter en vårjacka kommer liknande erbjudanden att förfölja dig online. Men får företag göra så? Daniel Westman är jurist specialiserad på medierätt:

– Rent juridiskt är det inte säkert att det blir ett giltigt samtycke bara för att du har tryckt acceptera. Det går att argumentera för att du inte har förstått villkoren, säger han och fortsätter:

– Sedan finns det undersökningar som pekar på att man spåras ändå, även om man klickar nej på alla frågor. Många resignerar, så viktig är inte striden för många att man tar den.

Varierande förtroende

Stora delar av den digitala vardagen, från sociala medier till nyheter och underhållning bygger på att företag delar data om dig och andra. Förtroendet för hur olika företag hanterar datan varierar dock kraftigt. I Delade meningar 2024 hamnar Facebook och Tiktok i botten när det gäller förtroende, banktjänster hamnar i topp.

– Det digitala förtroendet är ömtåligt. Det syns inte minst när det rapporteras om olika digitala skandaler kopplade till personlig data, säger Lukas Berg.

Filterbubblor, Tiktok och AI

Undersökningen Delade meningar 2024 är gjord av Insight Intelligence tillsammans med Integritetsskyddsmyndigheten, Karlstad universitet, Malmö universitet och Dataföreningen Sverige. I den framgår bland annat att …
… 5 procent läser noga igenom villkoren för datainsamling för digitala tjänster. 43 procent läser, av olika anledningar, inte villkoren alls.
… 69 procent har någon gång sagt nej till att använda en tjänst för att den gjort för stort intrång i den personliga integriteten.
… 9 procent ser insamlandet och användandet av personlig digital information i samhället som något positivt.
… 57 procent är positiva till polisens nya möjligheter till avlyssning och övervakning.
… 61 procent har upplevt att de befinner sig i en filterbubbla.
Källa: Delade meningar 2024