Radar

Trendbrottet: Fler köper ekologisk mat

Två händer håller varsin ekologisk sötpotatis med andra potatisar i bakgrunden.

För första gången på tre år ökar försäljningen av ekologiska varor i landets livsmedelsbutiker. Senaste kvartalet var ökningen nära tre procent.
– Vi ser ett större engagemang hos dagligvaruhandeln. Det får effekt på försäljningen, säger Ida Lind på Ekologiska lantbrukarna.

De senaste två åren har inflationen i Sverige varit högre än på flera decennier, något som höjt priserna på ekologiska varor. Men under fjärde kvartalet 2023 sänktes priserna på ekologiska mejeriprodukter, kött, frukt och grönt – samtidigt som de fortsatte öka för konventionella livsmedel.

Effekten låter inte vänta på sig: under samma kvartal som priserna sjönk, ökade försäljningen av ekologiskt med 2,8 procent. I jämförelse med samma tidsperiod 2022 såldes ekologiska varor för 55 miljoner kronor mer under 2023.

– Det är mycket positivt om de konsumenter som vill handla ekologiskt och KRAV-märkt inte känner sig hindrade på grund av priset. Att ekoförsäljningen vänder uppåt visar att svenska konsumenter fortfarande är intresserade av att handla ekologiskt när prisskillnaden inte är för stor, säger Charlotte Bladh André, vd på branschorganisationen Organic Sweden i ett uttalande.

Priset har betydelse

Under året har flera av de stora matkedjorna, framför allt Hemköp och Willys, ökat antalet priskampanjer på ekologisk mat och dryck, påtalar Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska lantbrukarna:

– Nu ljusnar det för den ekologiska maten. Vi ser ett större engagemang hos dagligvaruhandeln. Det får effekt på försäljningen.

Samtidigt har antalet ekobönder minskat under 2023. 

– Flera aktörer vittnar om en oro över brist på svensk ekoråvara i närtid. Nu gäller det att ekolantbrukarna håller ut och att merbetalningen ökar. Vi har inte råd att tappa fler ekolantbrukare, menar Ida Lind på Ekologiska Lantbrukarna.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV