Radar

Ont om elbilsladdare i svenska kommuner

En röd bil laddas vid en laddstolpe.

Antalet offentliga elbilsladdare ligger långt under EU:s rekommendation, visar en kartläggning från medborgarplattformen Klimatkollen och 2030-sekretariatet.

EU rekommenderar att det ska finnas minst en offentlig laddare för var tionde elbil. I svenska kommuner är genomsnittet 28 elbilar per laddare. Bara var fjärde kommun lever upp till rekommendationen, och i fem kommuner finns inga offentliga laddare alls. Det visar en kartläggning från medborgarplattformen Klimatkollen och 2030-sekretariatet, Sveriges nationella sekretariat för omställningen till fossilfria transporter och resor.

– I många kommuner har laddinfrastrukturen hamnat på efterkälken jämfört med antalet laddbara bilar. Det behöver bli tvärtom, för när tillgången till laddning är god kan fler ta steget från fossilbil till laddbil och därmed minska utsläppen, säger Ola Spännar, medgrundare av Klimatkollen i ett uttalande.

Variationen mellan kommunerna är stor. I Sorsele och Älvdalen finns fler publika laddare än laddbara bilar. Medan kommunerna Östra Göinge och Bollebygd har över 200 laddbara bilar per laddare. 

Statistiken visar dock att det är fullt möjligt även för kommuner med många laddbara bilar att nå upp till EU:s rekommendation om laddning. Till exempel gör både Göteborg och Helsingborg det, samtidigt som de ligger i topp när det gäller antalet laddningsbara bilar.

– Kommuner har en central roll i att möjliggöra att medborgarna kan köra på el. De kan exempelvis underlätta för laddstationer på kommunal mark och dra fram ledningar för laddstationer vid ny- och ombyggnation, säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet.

Se hela listan på Klimatkollen här.