Krönika

Klimatfrågans heliga ko

Elefanten som ingen talat om på FN:s klimatmöten har genom åren varit en ko, men på Cop 28 stod livsmedelssystemet med på dagordningen för första gången. Det fick djurindustrins lobbyister att åka till Dubai. Världens största köttföretag JBS, som bär stort ansvar för regnskogsskövling i Brasilien, hade som mål att komma ut med “full kraft” på Cop 28. Andra stora kött- och mjölkföretag planerade att föra fram “sina” vetenskapliga bevis och plantera sina talepunkter hos makthavare (the Guardian 29/11). 

Antalet representanter från kött- och mjölkindustrin på Cop 28 tredubblades i år jämfört med föregående år. De utgör fortfarande ett betydligt mindre antal än fossilindustrins 2 400 delegater, vilket tyder på att djurindustrierna hittills inte har behövt bry sig om klimatmötena. En del menar att vi nu behöver en djurindustrins motsvarighet till sloganen “keep it in the ground”, som används för fossila bränslen (DeSmog 29/11). Det är med andra ord dags att inte bara låta oljan och kolet stanna i marken utan även begrava kött- och mjölkindustrierna.

Enligt en studie från förra året (the Guardian 15/11 2022) släpper världens femton största kött- och mjölkföretag tillsammans ut växthusgaser nästan i paritet med hela EU, och mer än fossilföretagen ExxonMobil, BP och Shell. På Cop 28 presenterade FN:s miljöprogram en rapport där de skriver att växtbaserad mat och odlat kött kan bidra stort till att minska matens klimatpåverkan. I linje med 1.5-gradersmålet är maten som serveras på Cop 28 till två tredjedelar vegansk eller vegetarisk. Det är första gången i klimatmötenas tjugoåttaåriga historia, vilket visar vilken blind fläck animalieindustrierna har varit. Inte heller under årets Cop fattades några beslut om att minska matens klimatpåverkan.

Strax innan Cop 28 kom den hittills största studien (The Bureau of Investigative Journalism  29/11) om hur konspirationsteorier, falska nyheter och desinformation om växtbaserad mat och odlat kött hindrat omställningen. I kampanjer i sociala medier, orkestrerade från högre ytterkanten, har populistpolitiker gått hand i hand med djurindustrin mot en påstådd “elit”. Studien fokuserar på USA men det är lätt att minnas en svensk parallell från tidigare i år när Svenskt Kötts vd gav sig på den svenska “miljöeliten” (Syre 27/4).

Jag skulle vilja avfärda Svenskt Kötts utspel som stolligt om det inte vore för att de skriver in sig i en större strömning som förknippas med Donald Trump Jr., Fox News Tucker Carlson och andra högerfigurer i USA. Progressiva politiker och institutioner som satsar på växtbaserad mat attackeras. Spridning av falsk information, konspirationsteorier och kopplingar mellan kött och maskulinitet är centrala delar. 

Under Cop 28 varnade EU:s miljökommissionär Virginijus Sinkevičius för att det största hotet mot EU:s klimatpolitik är att traditionella partier normaliserar extremhögerns attacker på klimatet inför EU-valet nästa år. Djurindustriernas ökade närvaro på Cop 28 och spridningen av konspirationsteorier pekar på att vi kan få se en upptrappning av attacker på växtbaserad mat även i Sverige.