Radar

Stora förhoppningar på nytt tåg mellan Kalix och Haparanda

Jobbpendling och turism är några av vinsterna som kommunpolitikerna lyfter med den nya tågtrafiken i Norrbotten.

På skärtorsdagen invigdes Haparandabanan, det nya lokaltåget i Norrbotten, som många hoppas ska knyta ihop regionen på ett hållbart sätt. Kalix sameby är dock kritiska till att det inte budgeterats för viltstängsel längs sträckan som berör deras renars vinterbete, enligt SVT.

För första gången sedan 1992 går det nu persontrafik på räls mellan Kalix och Haparanda och Haparandabon Karl-Erik Nyström som åker med på premiärturen säger till SVT att det känns mycket speciellt.

– Jag har sett fram emot det här i 30–40 år, att få åka den här vägen.

Med ett nytt resecentrum i Kalix ser även Per Nilsson, teknisk chef i kommunen, positivt på utvecklingen:

– Vi får helt andra möjligheter. Det gynnar både vår inflyttning och möjlighet för folk att bo kvar och jobba på annan plats. Det stora är att få till en arbetsmarknadsregion, säger han.

Turism och hållbarhet

Banan binder nu också ihop Haparanda och Kalix med Boden och Luleå och kommunalrådet Sven Tornberg (C) i Haparanda nämner förutom arbetsmarknaden att det även ökar möjligheterna för unga att studera på de olika orterna. Även turistnäringen uppges få en skjuts av tågsatsningen.

– Det kommer betyda jättemycket för Haparanda, Kalix och hela Norrbotten att det här blir av, säger han.

Även kommunalrådet Tommy Nilsson (S) i Kalix instämmer i att detta är viktigt för regionen, liksom att det är en viktig del av omställningen till ett mer hållbart samhälle.

– Att kunna färdas hållbart, miljövänligt och säkert är också viktigt för att få en inflyttning, säger han.

Kalix sameby är oroade

På en del sträckor av banan har Trafikverket byggt viltstängsel, men pengarna uppges inte ha räckt till den del som skär rakt genom vinterbetesmarkerna för Kalix sameby. Det har väckt oro för framtiden i samebyn.

– Det kan bli katastrof om vi har otur. I februari, när det gick ett tåg om dagen, dödades 21 av våra renar. Om man höjer till fem tåg tur och retur per dag, och planerar att höja ytterligare, då kommer vår renhjord att massakreras under tåget, säger samebyns ordförande Dan Abrahamsson till SVT.

Haparandabanan är över hundra år gammal och hade i början på förra seklet stor betydelse för transporter av gods och människor över gränsen till Finland. Det pågår nu även arbete med en elektrifiering av den finländska delen av banan och förhoppningar finns om att det i framtiden ska vara möjligt att åka med Haparandabanan ända till Helsingfors.