Radar

Kritik mot billigare alternativ för snabbtåg

Trafikverkets nya alternativ för utbyggnaden av höghastighetståg tar för liten hänsyn till nyttan i regioner utanför storstäderna, tycker flera lokala politiker.

Trafikverkets nya, billigare alternativ för snabbjärnvägar sågas av lokala politiker. De gör tummen ner för stationer utanför städerna, och för slopade stopp vid flygplatser.

– Plocka fram mer pengar, säger Johnny Magnusson (M), regionråd i Västra Götaland.

Trafikverkets fyra nya alternativ för att pressa kostnaden på eventuella höghastighetståg lämnades till regeringen på måndagen. Därtill framkommer också att kostnaden för den så kallade Sverigeförhandlingen ökar med 50 miljarder kronor till 295 miljarder kronor.

– Man har lagt många, många år på planering för ett järnvägssystem med stora regionala nyttor, och det uppdrag som Trafikverket levererar bortser i princip helt från de regionala nyttorna, säger Urban Granström (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.

Möjlighet till pendling

Även Ann-Marie Nilsson (C), som är ordförande i Jönköpings kommunstyrelse, tycker att de nya alternativen sviker regionala intressen.

Hon är kritisk till de nya alternativ som innebär att stationer i bland annat Jönköping placeras utanför städerna av kostnadsskäl.

– Vi står fast vid betydelsen av centralt belägna stationer, för att verkligen ge möjlighet till en bra pendling med korta restider, säger Ann-Marie Nilsson.

Stationen vid Landvetter flygplats, som finns med i den nu gällande planen för sträckan Göteborg–Borås, har slopats i flera av de nya alternativen.

– Helt oacceptabelt. Det har vi i regionen en bred enighet om, säger Johnny Magnusson (M), som är ordförande i Västra Götalands regionstyrelse.