Radar

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Att många av de tropiska produkterna odlas i regioner med hög biologisk mångfald är en viktig aspekt att tänka på för att äta hållbart.

Visst kan det kännas bra att äta klimatsmart, vegetarisk mat.
Men är det också det bästa för bredare miljöfrågor? Inte nödvändigtvis.
”Livsmedel är komplicerat. Det går inte att reducera det till bara en siffra”, säger Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF.

Att handla mat efter vilka produkter som är mest klimatsmarta är populärt. Enligt Ica, Coop och Axfood har försäljningen av vegomat, som innefattar både vegetariska och veganska produkter, skjutit i höjden.

Matkedjorna kopplar det till omsorg för miljö och klimat där medvetna konsumenter i hög utsträckning väljer att byta ut köttbaserad mat en eller flera dagar i veckan. Ur ett rent klimatperspektiv finns det knappt några produkter som når upp till köttets klimatpåverkan, menar Elin Röös.

– Det är svårt att hitta något som skulle vara värre än kött. Jag vet ingen sådan produkt, säger hon.

Röös är biträdande universitetslektor på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och förklarar att den mest klimatsmarta maten är vegetabilier där det går att få bra skörd på liten yta med små insatsmedel. Spannmål, baljväxter, rotfrukter och frukt – det är maten du ska äta för att vara klimatsmart.

Anna Richert är matexpert på Världsnaturfonden WWF
Anna Richert är matexpert på Världsnaturfonden WWF. För att äta hållbart förespråkar hon en varierad kost. Foto: Saga Sandin/WWF/TT

Samtidigt kan det stora fokuset på enbart klimataspekten vara problematisk, enligt Världsnaturfondens Anna Richert.

– Det är väldigt bra att det blir fokus på klimatet. Äntligen! Men biodiversitet, vattenfrågan, kemikalier, hur vi överskrider planetens gränser och djurens välfärd är exempel på frågor vi också tycker är viktiga, säger Richert.

"Mindre men bättre"

Hon betonar vikten av ett bredare perspektiv när det handlar om hållbar kost eftersom växtbaserad mat inte nödvändigtvis alltid är bättre för miljön heller ur vissa aspekter.

För att vara hållbar i sin matkonsumtion förespråkar Richert att handla mindre men bättre.

– Vi äter rätt mycket billig mat och har inte varit så noggranna med vad för typ av mat vi köper. Mindre men bättre fungerar i de flesta fall.

Ananas är en av de tropiska frukter som kan vara dålig för miljön, enligt Elin Röös på Sveriges lantbruksuniversitet
Ananas är en av de tropiska frukter som kan vara dålig för miljön, enligt Elin Röös på Sveriges lantbruksuniversitet. Foto: Anupam Nath/AP/TT

Elin Röös är inne på samma linje och nämner avokado, ananas och kokos som exempel på växtbaserade livsmedel som kan vara dåliga för miljön.

Överlag är tropiska frukter luriga.

– Många av de tropiska produkterna odlas i regioner med väldigt hög biologisk mångfald. Det är väldigt olyckligt att avskoga såna regioner. Det är en annan, minst lika viktig, aspekt, säger hon.

Varierad kost

Sojafärs, vegokorvar, veganska köttbullar och schnitzel gjord på soja och protein är några av de vegoprodukter som används som substitut för kött.

Men trots dess popularitet är liknande produkter ur ett rent klimatmässigt perspektiv sämre än icke-förädlade sådana.

– Generellt så är de mer klimatbelastande än att äta till exempel bönor direkt. Men man kommer ändå inte upp i köttets klimatpåverkan, säger Elin Röös.
Vegoprodukter kan i vissa fall närma sig kyckling i fråga om klimatbelastning – trots det menar Anna Richert att de fyller en funktion.

– De är bra som en del i paletten av produkter i en hållbar måltid eftersom de är enkla att tillaga och tillför smaker som är intressanta, säger Richert.

– Men det är som vanligt, en varierad kost är vad vi bör sikta på så att vi inte enbart väljer de mest förädlade vegoprodukterna, fortsätter hon.

Fakta: Ökad försäljning av vegoprodukter

Som substitut för kött finns vegoprodukter som sojafärs, vegokorvar, veganska köttbullar och schnitzel gjord på en bas av soja och protein.
Inom Axfood ökade tillväxten på vegoprodukter med 15 procent fram till det tredje kvartalet i fjol, jämfört med motsvarande period 2018.
Även på Coop och Ica har försäljningen stigit. I synnerhet när det kommer till färska produkter – där var tillväxten på Coop runt 50 procent både 2019 och 2018. Ica hade i sin tur en ökning med 44 procent på färska vegoprodukter 2019 och en total försäljningsutveckling på 15 procent.