Radar

SJ utreds för etnisk diskriminering

Diskrimineringsombudsmannen har inlett en utredning av SJ efter att en passagerare anser sig ha blivit etniskt diskriminerad.

Diskrimineringsombudsmannen har inlett en utredning av SJ efter att ha fått in en anmälan om att en kontrollant behandlat två resenärer olika och utdelat tilläggsavgift till den ena men inte den andra.

I anmälan, som skickades in tidigare i år, framkommer att personen som anser sig ha blivit utsatt för diskriminering brukar åka med ett visst morgontåg från Örebro till Västerås varje dag och hade köpt biljett till det.

Men på grund av en felskyltning blev hen osäker på om det var rätt tåg och bestämde sig för att ta nästa. Väl på tåget sätter sig hen bredvid en man som också har biljett till det tidigare tåget. När kontrollanten kommer för att kolla biljetterna säger hon först till mannen bredvid att det är okej att han har biljett till det tidigare tåget. Men när anmälaren visar sin biljett blir kontrollanten mycket upprörd och kräver att få se hens legitimation.

"En droppe i havet av alla diskrimineringar"

Enligt anmälan så hämtar kontrollanten sedan en tågvärd som säger åt anmälaren att gå av tåget utan att ens ha tittat på biljetten. När anmälaren vägrar göra det, eller visa legitimationen, säger kontrollanten att hon ska skicka en tilläggsavgift med posten.

Anmälaren skriver vidare att hen har anmält händelsen till SJ och fått en formell och skriftlig ursäkt samt att tilläggsavgiften har avskrivits. ”Trots detta är det viktigt för mig att även anmäla denna händelse till DO”, skriver hen och fortsätter:

”Jag blir dagligen misstänkliggjord, dömd och diskriminerad enbart pga hur jag ser ut. Även om denna händelse bara är en droppe i havet av alla diskrimineringar som sker i vårt samhälle varje dag så betyder det mycket för mig att markera med en anmälan att detta INTE är ok.”

Mot bakgrund av uppgifterna har DO inlett en tillsyn och begärt in ett yttrande från SJ.