Många svenska kontorslandskap står ödsligt tomma under coronapandemin. Kvar finns törstiga växtväggar, prunkande ampelliljor och storbladiga monsteror som väntar in sina mänskliga kollegors återkomst.
Växtinredaren Catrin Gutenberg plockar bort gula löv och sprayar bladglans på en pampig monstera på ett kontorshotell i Solna. Silverrankan i en ampelkruka bredvid ansas med en sax. Båda växterna är tåliga, återfuktar luften bra och klarar sig utan direkt solljus. Det gör att de tar sig in på topp fem listan över växter som Terraplants använder när de hjälper företag att inreda med växter.
Inga möten pågår i det luftigt inredda kontorslandskapet, några enstaka personer knappar på laptops vid skrivborden och i entrén har handspriten låsts fast med ett kombinationshänglås. De som vanligtvis jobbar här har precis som många andra svenskar lytt Anders Tegnells uppmaning och jobbar hemifrån. Enligt Tele2:s och Kantar Sifos undersökning i maj har distansarbetet ökat med nästan 400 procent bland de som kan jobba utanför sin arbetsplats.
Viktiga för varandra
– Det är tomt och igenbommat hos flera av våra kunder. Hos några får vi överhuvudtaget inte komma in och sköta växterna eftersom det råder besöksförbud, säger Catrin Gutenberg, som är kundansvarig växtinredare på Terraplants.
Sommar innebär tillväxtperiod för växter och grupperingarna av paraplyaralia, ficus lyrata och arecapalm växer på bra även utan de människor som vanligtvis andas ut koldioxid på dem.
– Växterna mår inte så himla mycket sämre men de mår bättre när folk är på plats här, då är de lite piggare. Båda är viktiga för varandra, det krävs både människor och växter för att det ska bli en bra stämning, säger Catrin Gutenberg.
Positiva effekter
Det kan tyckas som en omtänksam gest att arbetsgivare placerar ut växter bland sina medarbetare. Men företagen har själva mycket att vinna på det. Forskning visar att anställda upplever att de mår bättre när de jobbar bland växter och därmed kan stora organisationer se effekter som färre sjukdagar och ökad produktivitet. Techbolag som Google, Facebook och e-handelsjätten Amazon har fattat grejen. På Amazons huvudkontor i Seattle finns över 40 000 växter och en växtvägg som sträcker sig över fyra våningar.
– Det är inte bara för att vara snälla mot personalen som de gör så, företagen ser att personalen mår mycket bättre och producerar mer om de har växter på jobbet, säger Terraplants vd Peter Lennartsson.