Radar

Unga ska lära sig att granska företag 

Ungdomar tycker att företagen borde ta större ansvar, men tron på den egna förmågan att  förändra är låg.

Nu ska gymnasieelever få lära sig hur man granskar företag. Syftet med projektet är att fördjupa elevernas kunskap, så att de kan sätta press på företag att ta ansvar för hur de påverkar människor och miljö i världen.

Projektet drivs av Fair Action och Ung Media Sverige.

– Vårt mål är att eleverna ska känna att de kan göra mer medvetna val genom sina granskningar och vara med och bidra till att företag agerar mer hållbart, säger Emma Grönlund, ansvarig projektledare på Fair Action i ett pressmeddelande.

Undersökningar som organisationen gjort visar att ungdomar tycker att företagen borde ta större ansvar för konsekvenserna av deras arbete. De flesta kan också tänka sig att välja bort företag som inte agerar hållbart. Däremot är tron på den egna förändringsförmågan låg.

Viktigt ur demokratisynpunkt

– Många företag satsar mycket på att marknadsföra sig som hållbara, och då tycker vi att det är viktigt ur en demokratisynpunkt att unga människor kritiskt kan granska om företagens påståenden stämmer, säger Emma Grönlund.

Granskningsmetoderna kommer att utvecklas tillsammans med eleverna och går ut på att de själva ska söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor. Tanken är att de ska föra en dialog med företagen, och samtidigt uppmuntra andra att ställa krav.

Det treåriga projektet finansieras av Allmänna Arvsfonden.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV