Energi

Ny databas vill lyfta afrikanska skapare

Selam Fessahaye som är stylist och kostymdesigner och som bland annat har skapat kreationen på bilden till Sabina Ddumba är en av de som lyfts på fram på nystartade Afripedia.

I fredags lanserades Afripedia – en talangdatabas för kreatörer med afrikanskt ursprung. Vi pratade med skaparna Teddy Goitom och Senay Berhe om vad Afripedia är och varför det behövs.

– Vi har saknat berättelser om samtiden, både ifrån Afrika men också från personer med afrikanska rötter som är verksamma i andra delar av världen, säger Teddy Goitom som är producent och som tidigare gjort produktioner för såväl SVT som MTV.

Tillsammans med Senay Berhe som är regissör och fotograf ligger han bakom den nystartade sidan där man kan söka och hitta till exempel fotografer, stylister, illustratörer och grafiska designers som inte är bara är verksamma i Afrika eller i Sverige utan över hela världen.

– Vi har har tidigare bland annat jobbat med att göra en dokumentärserie om afrikanska kreatörer som har visats på SVT och UR, men filmer tar lång tid att göra och att publicera. Vi ville hitta ett mer direkt sätt att lyfta fram afrikanska artister. Och vi ville även att det inte bara skulle handla om den afrikanska kontinenten utan också den afrikanska diasporan, fortsätter Teddy Goitom.

Såhär ser den nya hemsidan Afripedia ut
Såhär ser den nya hemsidan Afripedia ut. 

Vill växa organiskt

Det som än så länge ligger uppe är en betaversion av sidan där artister kan registrera sig och lägga upp sina verk.

– Men vi vill att det här ska växa organiskt och i framtiden tänker vi oss att även allmänheten ska kunna skapa konton och på så sätt ta kontakt med artisterna, säger Senay Berhe.

Varför har ni valt att fokusera på just afrikanska artister?

– En anledning är att vi själva har rötter i Etiopien och Eritrea och när vi var unga saknade vi afrikanska förebilder. Men vi ser också att det saknas afrikansk representation i många företag, säger Teddy Goitom.

Fokus på bilder

Än så länge verkar ni ha mycket fokus på bilder och visuell kommunikation, är det ett medvetet val?

– Ja, vi jobbar själva mycket visuellt och därför blir det lättare för oss att kurera. Men vi har planer på att även expandera till andra branscher, säger Teddy Goitom.

De som söker sig till en sådan här sida är förmodligen redan medvetna om den underrepresentationen som ni talar om och vill göra någonting åt den, hur gör ni för att även nå ut till de som inte har den här medvetenheten?

– Det är en bra fråga. Just nu riktar vi oss mest till kreatörer, men vi vill även nå ut till beslutsfattare som har möjlighet att påverka andra. Vi tänker att vi till exempel kommer anordna föreläsningar och jobba strategiskt med att nå utanför vår krets. Men det är ett ständigt pågående jobb. I vår drömvärld hade vi inte behövts finnas, säger Senay Berhe.